(hiányzó) tömeg

Boros Mátyás kortárs képzőművészeti kiállítása a Klauzál6 Projekt Galériában

"A kiállítás vizuális eszközökkel reflektál az elmúlt néhány év szokatlan helyzetére. Talán nem kell részletezem, mennyire szokatlan és bizonytalan időszak volt ez. Kollektív élmények születtek világszerte: izoláció, az emberi kapcsolatok átrendeződése, a hétköznapi dolgok átértékelődése, korlátozottság, veszélyeztetettség és mindezek keveredése személyes tapasztalatokkal.
A címben megjelenő tömeg fogalma többféleképpen értelmezhető és értelmezendő. A súlypontok, hangsúlyok eltolódása, a minket körülvevő közeg, a kapcsolatrendszerek megváltozása ugyanannyira fontos eleme a kiállításnak, mint a valós, emberek által képzett tömeg vagy annak hiánya."

(Boros Mátyás képzőművész)

----

Boros Mátyás: (hiányzó) tömeg

A COVID vészidőszaka után életünk kezdett visszatérni a normális kerékvágásba, a terek megteltek élettel, a múzeumok, galériák látogatóval. Megjelent egy új jelenség: a tömeg újszerű megélése, a tömeg új típusú értelmezése, amely folyamat a mai napig tart.
Ez a gondolatmenet indította el a Róth Miksa Emlékház és Gyűjtemény kollégáiban, a kiállítás szervezőiben a tárlat létrehozásának ötletét is. A vírus miatti zárvatartás alatt kiürült a ház: látogatók nélkül maradt az intézmény, a megszokott tömeg eltűnt, hogy átadja a helyét a “lappangó tömegnek”. Boros Mátyás kiállítása a művész elsődleges értelmezésén túl a múzeum állandó karaktereire, szereplőire is felhívja a figyelmet, akik konstans tömegként, a világban zajló események kontextusától függetlenül az Emlékház tömegeként értelmezhetők.
Mindkét helyszín tele van karakterekkel, amelyek csoportot alkotva látogatók nélkül is képesek tömeget képezni. A múzeum ólomüveg ablakainak, mozaikalkotásainak szereplői állandó lakói az intézmény tereinek, s tekintetükben, jellemvonásaikban, arckifejezésükben vagy éppen ruházatukban sokan magunkra ismerhetünk.
Itt, a galériában kiállított férfi ruhák egyneműek, Boros Mátyás elhordott ruhái, amelyek tulajdonképpen a művész levedlett bőreiként is értelmezhetők, hiszen hordozzák azoknak az időszakoknak a tartalmait, amikor viselte őket. Hasonlatosan a múzeumok gyűjteményi darabjaihoz, hiszen a műtárgyak mind-mind magukon viselik egykori tulajdonosaik, alkotóik, használóik nyomait, másodlagos, harmadlagos jelentést adva ezáltal a tárgyak esztétikai értékének. Az elsődleges jelentésen való túllépés a kortárs múzeumi kontextus alappillére, a szervező intézmény, a Róth Miksa Emlékház és Gyűjtemény tárgyai, falai, raktárának rejtett kincsei is egy híres család nyomait őrzik, egy neves művész műhelyének lenyomatait mesélik el, persze csak akkor, ha van bátorságunk és nyitottságunk e történetek nyomába szegődni.
Boros Mátyás kiállítása az arctalan tömeg, amelynek a néző maga is részévé válhat az át- és bejárható installációnak köszönhetően. A figurák szabadon behelyettesíthetőek, teret adnak az asszociációknak, és felhívják a figyelmet a mindannyiunkat körülvevő arctalan tömegekre is, és a Róth Miksa Emlékház és Gyűjtemény arctalanná váló egykori lakóira, a Róth-család tagjaira. A nagyméretű, sok elemből álló térinstalláció puzzle szerkezete, a kis darabok nagy egésszé való összeállítása pedig az ólomüveg ablakok struktúráját, vázát is eszünkbe juttathatja, párhuzamot képezve a két művész, Boros Mátyás és Róth Miksa munkássága között.
Összetett, sok szálon kapcsolódó kiállításstruktúra létrehozására teszünk kísérletet, amely térben és gondolatokban is összeköti Erzsébetváros két részét: a Klauzál teret és a múzeumnak otthont adó Nefelejcs utcát. A két kiállítás önmagában is értelmezhető, de mi arra buzdítunk mindenkit, fejtse fel a párhuzamokat, és összevonva, egyben szemlélje a két kiállítást.
(Kolocz Dóra, szakmai vezető, Róth Miksa Emlékház és Gyűjtemény)

NYITVATARTÁS OKTÓBER 15-29. KÖZÖTT:
K-P 16:00-19:00
SZ 13:00-19:00

HELYSZÍN:
1072 Budapest, Klauzál tér 6.

PROGRAMOK:
október 21. 18:00 TÁRLATVEZETÉS
október 22. 18:00 MŰVÉSZETTERÁPIA WORKSHOP